Educació

Una avaluació amb models variats i no exempts de polèmica

L’alumnat denuncia dificultats tècniques i vulneració de drets als exàmens telemàtics

La llibertat de càtedra ha motivat una àmplia varietat de proves

Les universitats s’han adaptat amb rapidesa a l’ensenyament en línia, però l’avaluació ha posat a prova la inventiva dels docents per superar les dificultats de la distància. Hi ha hagut múltiples models, i algunes propostes han estat acompanyades de polèmica, com les de la Universitat de Barcelona, que ha demanat a l’alumnat que es gravi mentre fa l’examen. Els alumnes creuen que es vulnera el dret a la intimitat i la protecció de dades i s’alerta de la dificultat material de fer-ho, tot i la política de les universitats de facilitar ordinadors i connectivitat als estudiants amb problemes. “Els exàmens parcials es van fer en línia i els finals també. Ens vam plantejar si era lícit gravar l’estudiant en un entorn privat o monitoritzar-lo davant de l’examen. Vam resoldre que era lícit gravar l’estudiant al principi i al final de l’examen”, explica Núria Garrido, vicerectora de Docència i Estudiantat de la UPC. Aquesta universitat va proposar un document d’integritat acadèmica signat per l’alumne, modalitats d’exàmens que tinguin en compte que l’estudiant pot accedir a tot el material i recursos com la limitació del temps. “Si se sospita de còpia es pot demanar a l’alumne que faci una defensa oral de l’examen”, explica Garrido.

“La UB estableix que t’has de gravar en un espai tranquil amb una càmera gravant l’ordinador i una altra enfocant l’estudiant. No tothom té una habitació pròpia amb taula on aïllar-se ni webcam a l’ordinador”, alerta Anna Clua, portaveu del Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans. “També ens hem trobat amb exàmens amb tan poc temps que costa pensar, i no tots els professors han estat comprensius. No s’ha fet del tot bé”, diu Clua. Al Sindicat d’Estudiants la impressió és similar: “Fins fa poques setmanes no sabíem com seríem avaluats perquè hi ha hagut un descontrol absolut que ha perjudicat els estudiants amb menys recursos econòmics i durant la celebració dels exàmens s’estan vulnerant els nostres drets”, diuen fonts sindicals, que es refereixen a aules virtuals que no funcionen, sistemes de comprovació d’identitats que es pengen o l’obligació de comprar càmeres per gravar l’alumnat fent l’examen.

Exàmens curts i proves de 36 hores

Rosa M. Bravo

La varietat d’exàmens està sent gran, atenent la llibertat de càtedra i la decisió de cada docent. Hi ha qui ha optat per donar un temps curt de resposta per evitar consultar documentació i qui ha fet el contrari, examinar amb una reflexió sobre una assignatura per a la qual s’ha donat 36 hores de temps de resposta.

També s’ha fet imprimir un examen i penjar-lo a l’entorn virtual un cop realitzat en una hora i mitja com a màxim. Així mateix s’han fet exàmens orals, gravats o no, i un examen diferent per a cada alumne d’una mateixa assignatura, o s’ha avaluat amb la realització de textos interpretatius com els assajos.

Sign in. Sign in if you are already a verified reader. I want to become verified reader. To leave comments on the website you must be a verified reader.
Note: To leave comments on the website you must be a verified reader and accept the conditions of use.